Fons Frederic Soler (Serafí Pitarra), 1864-1895

Material type: Mixed materialsMixed materialsLanguage: Spanish, English Producer: entre 1864 i 1895Description: 6 caixes d'arxiu, 50 volums de manuscrits, 5 volums de correspondència, 19 objectes,2 pintures, 5 documents impresos de gran formatContent type:
  • text
  • imatge fixa
  • forma tridimensional
Media type:
  • sense mediació
Carrier type:
  • full
  • volum
  • objecte
Subject(s): Online resources: Summary: Al fons trobem gran quantitat de textos manuscrits, correspondència i premsa, principalment, que aporten informació sobre l'autor i la seva obra dins el context del teatre popular català del segle XIX. En menor volum trobem fotografies, obres d'art i objectes.
No physical items for this record

Al fons trobem gran quantitat de textos manuscrits, correspondència i premsa, principalment, que aporten informació sobre l'autor i la seva obra dins el context del teatre popular català del segle XIX. En menor volum trobem fotografies, obres d'art i objectes.

Consulta restringida. Autoritzada la reproducció amb finalitats docents i d'investigació i en publicacions i documentals d'àmbit cultural

Frederic Soler i Hubert, conegut també pel pseudònim de Serafí Pitarra (Barcelona, 9 d'octubre de 1839 - Barcelona, 4 de juliol de 1895), fou un dramaturg, poeta i empresari teatral. De família humil, fou posat a l'empara del seu oncle matern, Carles Hubert, d'ofici rellotger, i completà el seu ensenyament primari amb lectures molt diverses. Als quinze anys actuà en agrupacions d'afeccionats que representaren les seves primeres peces; féu amistat amb Eduard Vidal Valenciano i Conrad Roure, amb els quals col·laborà sovint, i reivindicà un teatre popular escrit "amb el català que ara es parla", enfront de l'idioma més culte i arcaïtzant dels intel·lectuals fundadors dels jocs florals. Amb el pseudònim Serafí Pitarra estrenà entre d'altres Jaume el Conquistador, "peça bruta" que més tard rebutjà; La botifarra de la llibertat i Les píldores de Holloway o la pau d'Espanya(1860), en què satiritza la campanya menada a l'Àfrica pel general Prim i els voluntaris catalans. La primera estrena pública fou la de L'esquella de la torratxa (1864), d'èxit esclatant. Fundada la societat La Gata, li lliurà obra rere obra amb el títol de gatades i alternà la paròdia de les actituds heroiques, tan cares al Modernisme -El castell dels Tres Dragons (1865), Els herois i les grandeses (1866), en col·laboració amb Enric Carreres, El cantador (1866), en col·laboració amb Conrad Roure, etc.-, amb els quadres de costums, obres publicades amb el títol de Singlots poètics; mentrestant, col·laborà en diversos periòdics: Un Tros de Paper, Lo Xanguet, Lo Noy de la Mare, La Barretina, Lo Gai Saber, etc. L'estrena de Tal faràs, tal trobaràs (1865), d'Eduard Vidal i Valenciano, l'estimulà a incorporar-se al drama i guanyar el favor d'un públic burgès, que fins llavors havia menystingut. A partir de l'estrena de Les joies de la Roser (1866) es convertí en el màxim representant del teatre romàntic català. Es féu empresari del Teatre Romea (1867) i alguns dels seus drames foren traduïts al castellà. Entre els seus èxits cal remarcar Les heures del mas (1869) i, en col·laboració amb Josep Feliu i Codina, Lo Pla de la Boqueria o Lo rovell de l'ou (1869) i La Rambla de les Flors (1870), Lo rector de Vallfogona (1871), L'àngel de la guarda (1872), La dida (1872), La creu de la masia (1873), en col·laboració amb Manuel de Lasarte, El ferrer de tall (1874), La filla del marxant (1875), Lo didot (1876), Senyora i Majora (1886), etc. Bé que inicialment simpatitzà amb la Revolució de Setembre, aviat es decantà envers posicions més conservadores, i rebé amb conformitat l'adveniment de la Restauració. No abdicà, per això, del seu catalanisme liberal: el 1882 fou un dels fundadors del Centre Català. L'Academia Española el reconegué com a autor en atorgar-li el 1888 un premi extraordinari pel drama Batalla de reines. Fons Frederic Soler (Serafí Pitarra) Com a poeta, assolí un lloc destacat en els jocs florals: el 1872 guanyà la flor natural i el 1875 la flor natural i l'englantina, i fou proclamat mestre en gai saber, i el 1882 en fou el president. Els darrers anys visqué amargat per la por de perdre el favor del públic, i assajà d'incorporar-se als corrents nous, sense gaire fortuna, ja imitant l'estil d'Echegaray, ja provant d'emular els èxits del jove Àngel Guimerà; Judas de Kerioth (1889), Les claus de Girona (1893) i Jesús (1894) són obres representatives d'aquesta darrera etapa. Després de la seva mort s'estrenaren encara El Comte Arnau i El campanar de Palma. Publicà diversos volums de poesia: Poesies catalanes (1875), Nits de lluna (1886), si bé obtingué més difusió com a poeta satíric. Com a narrador, el 1874 publicà el fulletó L'any 35 en La Renaixença. El mateix any la Biblioteca Catalana li edità un volum de Narracions. Usà també, bé que de manera esporàdica, els pseudònims de Jaume Giralt i Simon Oller. Fou el dramaturg més ben dotat de la seva generació, i les seves obres, juntament amb les de Josep Maria Arnau, assentaren les bases del teatre català modern.

Documents en català, castellà i francès

Inventari del fons i inventari dels volums de correspondència disponible a internet

There are no comments on this title.

to post a comment.

Powered by Koha