Signes [Enregistrament de vídeo] /
choreography, Carolyn Carlson ; music, René Aubry ; Paris Opera Ballet
- [Paris?] : Bel Air Classiques, cop. 2007
- 1 videodisc (DVD) (113 min.) : so, col. + 1 llibret ([21] p. : il.)
Producció creada per al Ballet de l'Opéra el maig de 1997 "Ballet en sept tableaux sur une idée originale d'Olivier Debré"
Extres: Legato (extractes) : pel·lícula sobre la col·laboració d'Olivier Debré i Carolyn Carlson, realitzat per Marc Bonnet i Sylvie Carlier (França 1997) -- Entrevistes de Carolyn Carlson i Brigitte Lefèvre de 2004
Escenografia i figurinisme, Olivier Debré; disseny llums, Patrice Besombes; direcció del vídeo Denis Caïozzi ; coproducció de Telmondis i Opéra national de Paris amb la participació de France 3, TFI i Centre National de la Cinematographie Escenografia i figurinisme, Olivier Debré; disseny llums, Patrice Besombes; direcció del vídeo Denis Caïozzi ; coproducció de Telmondis i Opéra national de Paris amb la participació de France 3, TFI i Centre National de la Cinematographie
Marie-Agnès Gillot ; Kader Belarbi ; Ballet de l'Opéra national de Paris
Enregistrat a Opéra de Paris-Bastille, maig 2004
Resum extret del llibret: En el punt de trobada entre la pintura i la dansa, Signes és la realització de dos processos creatius successius i complementaris: l'artista Debré primer concep l'escenari utilitzant quadres preexistents com a punt de partida abans de que la coreografia prengui forma. Transcendint la seva funció decorativa, els paisatges dels telons han determinat l'escenari, dividint el ballet en set seqüències. És aquest impressionant material visual del qual s'ha nodrit la inspiració coreogràfica de Carlson. Sense tractar d'"il ·lustrar" la intenció de cada llenç, ni d'"animar" els temes pintats, Carlson superposa a la visió de Debre la dinàmica de les formes en moviment als quals els ballarins aporten energia i sensualitat. El ball, una visió onírica d'un cerimonial lent, porta expressió concreta a l'"univers sensible" aparentment contingut per les pinzellades, traient la seva força emotiva. Els ballarins, herois poètics misteriosos, humanitzen les "evolucions sentimentals" suggerides pel pintor i desenvolupen la coreografia a través de conjunts i sols. Una traducció del inexpressable, la posada en escena dels vols de l'espiritualitat, el ballet de Carlson expressa l'essencial de la vida: la relació entre els éssers, l'entrecreuament de les existències, l'arribada de la mort i la naturalesa reneixida. El cicle universal marcat per signes, dels quals el primer i el més emblemàtic és el somriure. Dansat amb la música especialment composta de René Aubry, el ballet és una reminiscència de la "correspondència" de Baudelaire, on els colors, els gestos i els sons es fan ressò mútuament.