Fons Zotal Teatre,

Fons Zotal Teatre, predomina 1984-1998 - 236 sèries documentals en 7 caixes d'arxiu

Fitxa del fons i inventari disponibles a Internet

Fons que consta de moltes fotografies, negatius, alguns esbossos escenogràfics i figurins, alguns programes de mà, alguns documents i dossier de premsa, 10 cartells i 13 peces d'indumentària, des de la gènesi de la companyia amb "Vitore i Gina" l'any 1981 fins quan fan el seu darrer espectacle el 1998. També hi ha documentació sobre l'exposició commemorativa dels 30 anys de la companyia del 2011


Consulta restringida. Autoritzada la reproducció amb finalitats docents i d'investigació


Companyia teatral catalana, creada el 1983 per Elena Castelar i Manel Trias, acròbata i domador. Ambdós eren els responsables del disseny escenogràfic i nucli estable de la companyia. En un origen, l'any 1981, formaven un grup anomenat "Vitore e Gina". Van produir espectacles que combinaven diversos llenguatges escènics (dansa, mim, música) des d'una òptica arriscada i innovadora. Elena Castelar va començar els seus estudis d'interpretació a l'Institut del Teatre l'any 1975, tot i que no es graduà fins al 2007. També féu un postgrau en D.C.C (Desenvolupament Cultural Comunitari-Canvi Social a través de l'Art per l'Ajuntament de Granollers i la UAB. És llicenciada en Tècnica Alexander per l' A.T.C.A. d'Amsterdam i forma part de l'S.T.A.T. (The Society of Teachers of the Alexander Technique de Londres) i A.P.T.A.E. ( Asociación de profesores de Tecnica Alexander de España). També és graduada en tècniques Pictòriques per l'escola Oficial d'Art de Vic. Professionalment, a part de fundar Zotal Teatre, ha col·laborat en molts altres projectes interpretatius, i treballs d'escenografia i figurins, per exemple per a Circ Cric (1980). També ha realitzat projectes (guions, interpretació...) per a la televisió, com Picasso (1986), Arsenal (1987), Viaje con nosotros (1988) o A-Tila (1990). També s'ha dedicat a la docència, impartint classes individuals de Tècnica Alexander i cursos de moviment i expressió corporal. El 1999 va crear "Zart", una associació sense ànim de lucre, que promou projectes holístics i integradors, relacionant i tenint en compte la cultura, la salut, l'educació i temes socials. Manel Trias (Barcelona, 1959) ha estat vinculat professionalment al món de l'espectacle i la creació artística des del 1978. A part de fundar Zotal Teatre i d'intervenir-hi com a creador escènic i actor, va formar part del primer Circ Cric (1981). Aquí s'encarregava de l'escenografia, la imatge i l'ambientació del circ, i participà també en l'espectacle com acròbata i malabarista. Posteriorment va dirigir l'espectacle i dissenyà l'escenografia per a La Gran Repris del Circ Crac, al Mercat de les Flors (1995). Ha dirigit i col·laborat en diferents projectes, entre d'altres, En clau de Risc (2009), la posada en escena d'alguns espectacles del Circ Cric al Lliure, i la creació i disseny de projectes televisius. Cal mencionar també el seu disseny d'escenografies en el món de la dansa, en diverses companyies (1998-2002). Actualment treballa com director escènic i coordinador de guionistes per al programa infantil MIC3 de Televisió de Catalunya. També dirigeix l'espectacle Pajaru de la companyia Pere Hosta (estrena tardor 2012). Zotal Teatre va estar un dels pocs grups que va seguir amb la idea d'un circ de càmera amb animals. Al seu espectacle Zombi (1987-88) treballaven amb un gos, una serp i una tortuga mecànica. La manipulació d'objectes (taula, cadira, monitor de televisió), per altra banda, estava igualment tractada en aquella obra com símil d'un ensinistrament d'animals. Fons Zotal Teatre Juliol 2017 3 En les seves escenificacions hi ha una contínua exploració de l'ésser humà enfrontat a sí mateix i a tot allò que l'envolta. Cal destacar Zotal (1984), la ja citada Zombi (1988), Z (1991), Organum (1993), d'Esteve Graset, o l'espectacle gastronòmic Zigurat (1996), amb texts de Manuel Vicent traduïts al català per Cinta Massip. La seva tasca de recerca i creació teatral meresqué el premi Crítica Serra d'Or (1989). Van actuar a diversos països europeus i de l'Amèrica del Sud (Colòmbia i Brasil). Al 2011, en commemoració dels 30 anys de Zotal Teatre, es va organitzar una exposició de la companyia al vestíbul del Mercat de les Flors, amb el subtítol: "Z" última lletra de l'abecedari, primera de l'imaginari. Zotal, com la Fura dels Baus i La Cubana, es caracteritzava per la interdisciplinarietat dels seus membres, de formació molt diversa (plàstica, dansa, música, circ, interpretació, mecànica, etc.), el qual permetia un treball en equip en què els diferents papers establerts per la pràctica teatral tradicional quedaven diluïts en la creació col·lectiva. Un tret definitori d'aquest nou teatre era mostrar l'espai com un "discontinuum", un collage que demana a l'espectador la recomposició constant. Obres: - Taca a la Pista (ca. 1981-1984) - Zotal (1984): col·laboració amb Enric Ases - Zombi (1987-88): col·laboració amb Enric Ases i Piero Steiner - Z (1991-93): col·laboració amb Simona Levi i Esteve Graset (instal·lació escènica i direcció) - Organum (1993): col·laboració amb Cesc Casadesús (actor) i Esteve Graset (instal·lació escènica i direcció) - Zigurat (1996-98) Premis: - Premi Crítica Serra d'Or (1989), menció especial pel treball d'investigació i creació teatral


Predominen documents en català, però també hi ha en castellà i anglès

2909447


Zotal Teatre (Grup de teatre)--Fons documentals
Vitore i Gina (Grup de teatre)--Fons documentals
Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques--Fons documentals
Zotal Teatre (Grup de teatre)--Exposicions


Companyies teatrals--Fons documentals--Catalunya--S. XX

Powered by Koha